Forum forum.napiprojekt.pl Strona Główna


 FAQFAQ  RegulaminRegulamin   SzukajSzukaj   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj  

Typy i rodzaje plików filmowych - poradnik

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum forum.napiprojekt.pl Strona Główna -> Film
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
uriel75



Dołączył: 25 Gru 2008
Posty: 762

Podziękował: 4
Łącznie otrzymał 2 podziękowań w 2 postach

Skąd: Warszawa Ostrzeżenia: 0/5

PostWysłany: Nie Lis 01, 2009 21:55    Temat postu: Typy i rodzaje plików filmowych - poradnik Odpowiedz z cytatem

Typy i rodzaje plików filmowych - poradnik:

CAM
Cam' jest to nagranie wykonane w kinie, zwykle za pomocą cyfrowej kamery wideo. Czasami używany jest do tego mały statyw, lecz często jest to niemożliwe, stąd kamera może się trząść. Także widownia nie zawsze jest nieruchoma oraz obraz może być nagrywany pod kątem. Po odpowiedniej obróbce jest to trudne do zauważenia, chyba że na ekranie były wyświetlane napisy, ale często takie nagrania mają trójkątne ciemne obszary na górze i dole ekranu. Dźwięk nagrywany jest przez wbudowany mikrofon kamery i, szczególnie w przypadku komedii, podczas filmu słyszalny jest śmiech widowni. Z tych względów jakość obrazu i dźwięku jest zwykle bardzo słaba, ale czasami, gdy mamy szczęście i kino było puste, dźwięk może być w miarę czysty.

TELESYNC (TS)
Telesync' jest to niemal to samo co 'Cam', z tym że tu jest zastosowane zewnętrzne źródło dźwięku (najprawdopodobniej kinowe gniazdko do słuchawek dla ludzi z uszkodzonym słuchem). Bezpośrednie źródło dźwięku nie zapewnia przecież dobrej jakości dźwięku z powodu hałasu z otoczenia. Nierzadko 'Telesync' jest filmowany w pustym kinie lub nawet specjalnym pomieszczeniu z projektorami za pomocą profesjonalnej kamery zapewniającej lepszą jakość obrazu. Jakość poszczególnych filmów może się jednak mocno różnić. Sprawdź plik demonstracyjny, zwykle o nazwie 'sample' (jeżeli taki jest), zanim przystąpisz do ściągania całego filmu. Duża część filmów oznaczonych 'Telesync' jest nazwana błędnie i powinna być oznaczona 'Cam'.

TELECINE (TC)
Urządzenie telecine cyfrowo kopiuje film z taśmy kinowej. Dźwięk i obraz powinny być w miarę dobre, ale z powodu użytego sprzętu wersje telecine występują rzadko. Zwykle film ma właściwe proporcje obrazu, chociaż zdarzały się wersje w formacie 4:3. [Dobrym przykładem TC jest MinorityReport (niepoprawnie oznaczony jako DVDRip) - przyp. tłum.]. TC nie powinno być mylone z 'TimeCode', które oznacza licznik widoczny przez cały czas trwania filmu.

SCREENER (SCR)
Taśma video wysyłana do sklepów i innych miejsc celach promocyjnych. 'Screener' jest dostarczany na taśmie VHS, zwykle w formacie 4:3 (pełny ekran), choć zdarzają się też wersje szerokoekranowe (1.85:1 do 2.4:1). Główną wadą jest przesuwający się na dole ekranu (przez cały film lub co jakiś czas) tekst z informacjami o prawach autorskich i numerem telefonu antypirackiego. Jeżeli taśma zawiera także numery seryjne lub inne oznaczenia umożliwiające dotarcie do jego źródła, muszą one być zamazane (zwykle za pomocą czarnego pola). Zazwyczaj pojawia się ono na kilka sekund, lecz czasami widać je przez cały film. Zdarza sie, że jego rozmiary są dość duże. Zależnie od użytego sprzętu, jakość wersji 'Screener' może się wahać od doskonałej, gdy wykonana została z pierwszej, dobrej kopii taśmy, aż po słabą, jeżeli została wykonana ze słabej taśmy, przegranej na kiepskim magnetowidzie. Filmy 'screener' zapisywane są jako lepszej lub gorszej jakości VCD.

DVD-SCREENER (DVDScr)
Podobnie jak screener, lecz pierwotnym nośnikiem była płyta DVD. Zazwyczaj wersja szerokoekranowa (kinowa), ale bez dodatków, jakie można znaleźć w wersji przeznaczonej do sprzedaży. Widoczna na ekranie informacja o wersji oglądanej kopii (tzw. 'ticker') zwykle nie znajduje się na czarnym pasku u dołu, tylko na samym obrazie filmu, co może nieco przeszkadzać w oglądaniu. Jeżeli ripper zna się na ripowaniu, 'DVDscr' powinien być bardzo dobrej jakości. Najczęściej dokonuje się z niego konwersji na SVCD lub DivX/XviD.

R5 LiNE
est to rip z płyty DVD wydanej "pośpiesznie" w regionie 5 (Azja + Rosja). Przez skrócony czas obróbki mający na celu szybsze wydanie tego w wymienionych krajach obraz może być dość mocno pogorszony (min. obniżony jakość dźwięku i obrazu, widoczne rysy na teśmie). Ripy oznaczone *R5 LiNE* są ripami pochodzącymi z płyt, które nie posiadały ścieżki dźwiękowej w (oryginalnym) angielskim języku. W takich przypadkach dźwięk jest "brany" z innego relka (najczęściej z wersji TC) i synchronizowany tak aby pasował.

DVDRip
Kopia ostateczna, wykonana z DVD. Jeśli to możliwe, wypuszczana jest przed oficjalną datą wprowadzenia do sprzedaży (np. Gwiezdne Wojny - Epizod 2). Jakość powinna być doskonała. DVDRipy są wypuszczane w SVCD i DivX / XviD.

VHSRip
Kopia z kaset VHS (wersje dystrybucyjne), przeważnie skate/sport i materiały XXX.

TVRip
Odcinek programu emitowanego w TV (najlepiej, gdy obraz jest odbierany za pomocą cyfrowych / kablowych / satelitarnych odbiorników) lub tzw. PRE-AIR (sprzed emisji), zgrywany z przekazów satelitarnych rozsyłanych do poszczególnych sieci na kilka dni przed emisją (nie zawierają 'zanieczyszczeń', ale czasami mogą migotać). Niektóre programy, jak World Wrestling Federation Raw Is War, zawierają dodatkowe części i zaciemnienia oraz testy kamer i komentarzy. Nagrywanie z dobrej cyfrowej karty TV daje najlepsze efekty i grupy wypuszczają zwykle takie materiały jako SVCD, choć często występują także formaty VCD/DivX/XviD.

WORKPRINT (WP)
Wersja robocza, czyli film nad którym praca nie została jeszcze ukończona. Może w nim brakować niektórych scen, muzyki, a jakość waha się od doskonałej do bardzo słabej. Niektóre wersje WP mogą się bardzo różnić od produktu końcowego (w Men In Black brakuje obcych - w ich miejsce są aktorzy), a niektóre zawierają więcej niż gotowy film (Jay and Silent Bob). WP mogą być ciekawym dodatkiem do kolekcji, jeśli tylko uda się zdobyć wersję o dobrej jakości.

DivX Re-Enc
DivX Re-Enc to film przegrany z wersji VCD i zakodowany jako mały plik w wersji DivX. Najczęściej można je znaleźć w systemach p2p. Pliki te są oznaczone najczęściej: Nazwa.Filmu.Grupa(1of2), itd. Typowe grupy to SMR i TND. Nie są one raczej warte ściągania, chyba że dla kogoś jakość nie jest istotna i zależy mu tylko na ściągnięciu tych 200MB. Generalnie unikać.

Watermarks
Znaki wodne. Wiele filmów pochodzi z tzw. Asian Silvers/PDVD (patrz dalej), które są oznaczane przez osoby, które je wypuściły. Zwykle za pomocą litery/inicjałów, albo małego loga, najczęściej w jednym z rogów. Najbardziej znane znaki wodne to: 'Z', 'A' oraz 'Globe'.

Asian Silvers
Azjatyckie Sreberka (AS) i PDVD to filmy wypuszczone przez wschodnich producentów, a później często kupowane przez grupy i wypuszczane pod własnym szyldem. AS są tanie i dostępne w większości krajów, dlatego jest ich tak wiele. PDVD to prawie to samo, tyle że wytłoczone są na DVD (opcjonalnie z napisami) i zwykle z lepszą jakością niż AS, które są zripowane z DVD, ale nagrane jako VCD.

Formaty

VCD
VCD to format bazujący na kompresji MPEG-1 ze stałą ilością bitów na sekundę (bitrate) w wysokości 1150kbit/s przy rozdzielczości 352x240 (NTSC). VCD jest generalnie używane przy materiałach słabszej jakości (CAM/TS/TC/Screener(VHS)/TVrip(analogowy)) aby uzyskać mniejsze rozmiary plików i zmieścić tak dużo jak się da na jednej płytce. Zarówno VCD jak i SVCD są mierzone za pomocą minut a nie megabajtów i dlatego plik mpeg może się zdawać większy niż pojemność płytki, ale w rzeczywistości można zmieścić 74 minuty filmu na płytce CDR74.

SVCD
SVCD bazuje na kompresji MPEG-2 (tak jak DVD), co pozwala na zmienną ilość bitów na sekundę (bitrate), aż do 2500kbit/s przy rozdzielczości 480x480 (NTSC), która jest potem zmieniana na format ekranu 4:3 w czasie odtwarzania. Ze względu na zmienny bitrate, długość filmu jaką można zmieścić na jednym CDR nie jest stała, ale zwykle kształtuje się między 35 a 60 minutami. Dla uzyskania lepszej jakości SVCD, dokonując zapisu przy zmiennym bitrate należy używać wielokrotnych przebiegów ('passes'). Zajmuje to więcej czasu ale obraz w efekcie jest znacznie czystszy.

XVCD/XSVCD
Są to po prostu VCD/SVCD, które są niezgodne ze standardem. Formaty te obsługują dużo wyższe rozdzielczości i bitrate, ale tylko niektóre programy pozwalają je odtworzyć. X(S)VCD są całkowicie niestandardowe i wykorzystywane do domowego 'ripowania' przez ludzi, którzy nie zamierzają ich opublikować.

RealMedia (RM) / ASF / nAVI itd
Są to bardzo małe pliki których nie warto kompresować. ASF to jakby przodek DivX, a RM jest wciąż używane do odtwarzania strumieniowego i przez ludzi na modemach. nAVI to zhackowany DivX rzadko obecnie stosowany. Te formaty obsługiwane są tylko przez komputery, nie mogą być odtwarzane przez odtwarzacze stacjonarne.

DivX / XviD
DivX to format zaprojektowany dla platform multimedialnych. Używa dwóch kodeków: niskiej szybkości ruchu (low motion) lub wysokiej szybkości ruchu (fast motion). Większość starych filmów kodowana była w 'low motion' i dlatego występują tam problemy z szybkim ruchem. Poźniej została rozwinięta metoda znana jako SBC (Smart Bitrate Control - Inteligentna Kontrala Bitrate), która to w czasie kodowania przełącza się między kodekami dając dużo lepszą jakość. Format jest anamorficzny [co oznacza, że format 16:9 jest zmniejszany do 4:3, ale może być zmieniony z powrotem na format 16:9 podczas odtwarzania], a bitrate i rozdzielczość mogą być dowolne. Więszość wersji DivX (ale nie Re-Enc) jest zripowana z DVD i generalnie może zawierać aż do 2 godzin dobrej jakości filmu na 1CD. Istnieją różne kodeki, z których najbardziej popularne są oryginalny DivX3.11a, DivX 4.12 i nowe kodeki XviD.

CVD
CVD jest połączeniem formatów VCD i SVCD i może być odtwarzany na większości stacjonarnych DVD. Obsługuje taki sam bitrate jak MPEG-2, ale używa rozdzielczości 352x480 (NTSC), jako że rozdzielczość pozioma jest ogólnie mniej ważna. Aktualnie żadne grupy nie wypuszczają filmów w formacie CVD.

DVD-R
Jeden z formatów zapisu płyt DVD, który zdaje się być najbardziej popularny (spośród DVD-RAM, DVD-R i DVD+R). Mieści 4.7GB na jednej stronie, choć istnieją także dwustronne płytki, mogące pomieścić prawie 10GB. Filmy SVCD MPEG-2 muszą być skonwertowane przed wypaleniem na DVD-R żeby mogły być prawidłowo odtworzone. Skopiowanie DVD na DVD-R jest możliwe, ale czasami trzeba zrezygnować z niektórych dodatków czy języków, aby dało się zmieścić w 4.7GB.

MiniDVD
MiniDVD / cDVD jest tym samym formatem co DVD, ale na standardowym nośniku CDR / CDRW. Z powodu dużej rozdzielczości bądź bitrate'u, na płytce mieści się 18-21 min. materiału filmowego. Format jest kompatybilny tylko z kilkoma odtwarzaczami.[/SIZE]

Wersje

PROPER
Ze względu na panujące zasady, kto pierwszy wypuścił telesync (na przykład) ten wygrał wyścig. Ale jeżeli jakość takiej kopii jest raczej niska i inna grupa ma inny telesync (lub ten sam w lepszej jakości) dodaje wtedy określenie PROPER (prawidłowe) do nazwy ażeby uniknąć oskarżenie o naśladownictwo. PROPER jest bardzo subiektywnym określeniem i wielu może powątpiewać, czy PROPER jest lepszy od oryginału. Wiele grup wypuszcza wersje PROPER tylko z desperacji po przegranym wyścigu. Przyczyna wypuszczenia wersji PROPER powinna być zawsze podana w pliku NFO.

SUBBED
Z napisami. W przypadku VCD oznacza to zwykle, że napisy zostały nałożone na stałe na klatki filmu. Zwykle napisy są po chińsku, malajsku czy tajsku. Zdarzają się też napisy w dwóch wersjach językowych naraz, co zajmuje znaczny obszar ekranu. SVCD obsługuje przełączane napisy, także niektóre DVDRipy mają taką możliwość. Będzie to wspomniane w pliku NFO, jeżeli taki jest.

UNSUBBED
Bez napisów. Jeżeli film był wypuszczony z napisam (subbed) może być wypuszczona później wersja Unsubbed.

LIMITED
Film, który był wyświetlany tylko w ograniczonej ('limited') ilości kin, zwykle mniejszej niż 250. Są to zwykle krótsze formy artystyczne.

INTERNAL
Wersja do użytku wewnętrznego (tylko dla członków grupy) jest wypuszczana z kilku powodów. Grupy wypuszczają dużo starszych DVD jako 'Internal', aby nie zostać oskarżonym o naśladownictwo. Także niższej jakości kinówki są wypuszczane jako 'Internal', aby nie obniżyć prestiżu grupy lub z powodu ilości już zrobionych kopii. Wersje 'Internal' są normalnie dostępne na serwerach związanych z grupą, ale nie mogą być przenoszone na inne serwery bez zgody admina. Niektóre wersje 'Internal' przeciekają jednak na IRC czy grupy dyskusyjne, zależnie od tytułu i popularności. Jakiś czas temu mówiło się, że Centropy przechodzi na 'Internal'. Oznaczało to, że grupa będzie udostępniała filmy tylko swoim członkom. Jest to inne znaczenie określenia 'Internal'.

STV
Straight To Video - od razu na video. Nigdy nie były wyświetlane w kinach i dlatego wiele serwerów nie dopuszcza tych wersji.

Wymiary

WS
WideScreen - format szerokoekranowy, np. 16:9

FS
FullScreen - format pełnoekranowy 4:3

RECODE
Jest to wcześniej wypuszczona wersja przefiltrowana przez TMPGenc w celu usunięcia napisów, poprawienia kolorów, itd. Wersje te mogą wyglądać lepiej, ale nie są pochwalane. Oczekuje się po prostu od grup, że będą korzystały z własnych źródeł.

REPACK
Przepakowane. Jeśli grupa udostępni złą wersje, wypuści repack który naprawi problemy.

NUKED
Film może być Nuked (odrzucony, zjechany) i usunięty z różnych powodów. Poszczególne strony robią to za złamanie ich zasad (np. 'Żadnych wersji telesync'), ale jeżeli film jest poważnie skaszaniony (brak ścieżki dźwiękowej przez 20min, CD2 to inny film/gra, itp.) wtedy nastąpi globalne 'zjechanie' i ludzie rozpowszechniający taki film będą tracić punkty. Filmy oznaczone jako 'Nuked' mogą i tak dostać się do usenetu czy programów p2p, więc lepiej jest sprawdzić, jaka była pierwotna przyczyna 'zjechania'. Jeżeli grupa zorientuje się, że coś jest nie tak, sama może poprosić o Nuke'a dla danej pozycji.
Lista najczęstszych przyczyn, za które film (najczęściej DVDRip) może dostać Nuke'a:
** BAD A/R ** złe proporcje obrazu, np. ludzie wydają się za grubi/chudzi (A/R - Aspect Ratio)
** BAD IVTC ** proces konwersji szybkości klatek był nieprawidłowy (IVTC - Inverse Telecine)
** INTERLACED ** czarne linie spowodowane niewłaściwym uszeregowaniem pól (Interlaced - z przeplotem)
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Reklamiarz
Członek zespołu








Ostrzeżenia:

PostWysłany: Nie Lis 01, 2009 21:55    Temat postu: Klikając w reklamę wspierasz serwis



Powrót do góry
smnowoczesna



Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 2351

Podziękował: 0
Łącznie otrzymał 0 podziękowań w 0 postach

Skąd: Polska Ostrzeżenia: 0/5

PostWysłany: Wto Lis 03, 2009 12:30    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Początkującym napewno pomoże i rozjaśni co nieco w głowach...
_________________
smnowoczesna - moderator forum, członek Zespołu NP


Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum forum.napiprojekt.pl Strona Główna -> Film Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


RSS

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group